نوشته شده توسط : يعقوب پورنجف

 

نام درس : تفسیر موضوعی قرآن   موضوع : سوالات صفحات 139 الی 141 
 1-این سخن ازکیست؟(پسرم!دنیا دریای ژرفی است که انسان های زیادی در آن غرق شده اند،در این دریا تقوا و پروا پیشگی سفینه نجات توست،بارش ایمان بادبانش،نگهبانش خرد و اندیشه و ...(ص 139 پاراگراف 1)
 الف)حضرت نوح            ب) لقمان                ج) حضرت علی                    د) سلمان فارسی
 2-چه کسانی هر لحظه دستخوش طوفان حوادث می شوند و همیشه مضطرب و نگران هستند؟(ص 139 پ 2)
 الف)کسانی که قرارگاه فکری مشخصی ندارند    ب) کسانی که پناهگاه معنوی قابل اعتماده ندارند
ج) کسانی که آرمان مقدسی ندارند                د) همه موارد
   3-اهل لغت واژه«سکینة» را در کاربردهای قرآنی به چه چیزی معنا کرده اند؟(ص 141 پ2) الف)صبر و استقامت          ب)مهربانی و خوش رویی          ج)طمأنینه و وقار          د)هیچکدام
   4-بی گمان......... یکی از سرمایه های زندگی و بلکه بالاترین آنهاست.قرآن تحصیل این سرمایه را تجارت نجات بخش معرفی می کند؟(ص 140 پ 2)
الف)ایمان                 ب)نماز                              ج)صدقه دادن                       د)حج
   5-معادل فارسی«سکینة» چیست؟(ص 141 پ 2)
 الف)آرامش              ب)اضطراب                          ج)دل شکسته                      د)نجات بخش
6-واژه«تکفیر» در قرآن به چه معناست؟(ص 142 پ 2)
 الف)پوشاندن              ب)کفر ورزیدن                           ج)همنشینی با کافر             د)موارد ب و ج
 7-واژه«عندالله» به چه معناست یا می توان آنرا به چه چیزی تعبیر کرد؟(ص 142 پ 3)
 الف)در پیشگاه خدا        ب)واقعاً                                  ج)متن واقع                   د)همه موارد
 8-ترسیم منظره بهشت«تجری من تحتها الأنهار» از سوی خداوند، ...(ص143 پ 1)
الف)واقعی است     ب)موهبت خداست ج)به منظورتشویق راهیان مسیر ایمان است      د)موارد الف و ج
 9-واژه«قَرح» به چه معناست؟(ص 144 پ 2)
الف)جراحتی با منشأ داخلی       ب)جراحتی که از بیرون بر کسی وارد می شود   ج)درگیری و نبرد                     د)ناتوانی و تهدید
   10- برخی از مفسران از جمله«ذلِکَ مَثَلُهُم فِی التَّوراةِ وَ مَثَلُهُم فِی الإِنجِیلِ» چنین برداشت کرده اند که خداوند در این آیه ...(ص 148 پ 1)
 الف)مثلی از تورات می آورد که در انجیل نیست     ب)مثلی از انجیل می آورد که در تورات نیست      ج)مثلی از تورات و مثلی از انجیل می آورد            د) موارد الف و ب
   11-تورات واژه ای عبری است که دارای 5 بخش است و به آن ........ می گویند.(ص 148 پ2)
الف)تورات مصطلح           ب)منهج الصادقین             ج)اسفار خمسه             د)خمسة التورات
   12-جمله ........... و مانند آن نشان می دهد که خداوند به میزان رشد قوه ایمان در قلب انسان پیشینه سیاه او را نادهده گرفته حتی جلوی کمترین تأثیر رفتار بدگذشته اورا میگیرد.(ص 142 پ 2)
 الف)فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایماناً مع ایمانهم         ب)تؤمنون بالله و رسوله ج)هوالذی انزل                                         د)و یکفر عنهم سیئاتهم
   13-اگر تمامی امور جهان آخرت تجسمی از وضعیت های این جهانی است ........... تجسمی از مرتبه والای آزادی و آزادمنشی اهل ایمان در این جهان خواهد بود.(ص 143 پ 2)
الف)اجر عظیم                 ب)فضل عظیم                ج)فوز عظیم«عندالله»              د)همه موارد
 14-نام مقاله یکی از پزشکان سرشناس مغرب زمین(دکتر پال ارنست آدولف) که در مورد مهمترین عامل شفای بیمارانش می گوید، چیست؟(ص 140 پ 2)
الف)تقویت روح با ایمان                 ب)نقش وسایل طبی و داشتن ایمان در درمان        ج)نقش خدا در معالجات پزشکی        د)هیچکدام
15-خداوند از........... در قرآن به کرات یاد کرده و آنها را برای مؤمنان و پروا پیشگان مقرر داشته است.(ص 143 پ 3) الف)فوز عظیم،اجر عظیم       ب)فوز عظیم،فضل عظیم        ج)اجر عظیم،فضل عظیم          د)همه موارد
 16-از نظر قرآن چه کسانی به نعمت آرامش روان رسیده و راه اصلی زندگی را یافته اند؟(ص 140 پ1)
 الف)آنان که به خدا ایمان آوردند و ایمان خود را به شرک نیالودند      ب)آنان که خداوند را عبادت می کنند       ج)نمازگزاران                                                               د)آنان که خدای خود را شناختند
17-واژه«سکینة» به لحاظ داشتن ساختار ویژه ...........، بر نوعی حالت درونی شده،طبیعی و ثابت دلالت دارد.(ص 141 پ 2)
الف)وزنی                       ب)معنایی                   ج)مفهومی                      د)ظاهری
18-کلمه«شطأ» در ترجمه های قدیم به معنای چه بود؟(ص 147 پ 2)
الف)درخت                        ب)نخل                   ج)برگ                          د)موارد الف و ب
   19-کلمه«تِژ» به چه معناست؟(ص 147 پ 2)
الف)جوانه و گیاهی است که تازه سر از خاک برآورده باشد          ب)نام دختی که در لبنان رشد می کند      
ج)به آدم مفسد گفته می شود                                           د)هیچکدام
   20-انجیل«مَرقس» چندمین انجیل از انجیل های چهارگانه مسیحیت بود؟(ص 148 پ 3)
 الف)اولین                          ب)دومین                  ج)سومین                   د)چهارمین        
 


:: موضوعات مرتبط: متون قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 7117
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : يعقوب پورنجف

واژه ی وحی ومشتقات آن در قران از آن به كداميك از معانی زير نيامده است ؟  ص23

 الف)هدايت غريزپی                   ب)الهام                        ج)اشاره پنهانی              د) هدايت تشريعی                                         2- وحي رسالي كه شاخه نبوت بشمار مي  آيد چند بار در قران ياد شده است ؟ ص24 الف ) هفتاد                                                                          ب ) چهل                                                            ج) شصت                                                                               د) پنجاه                                                             3- كدام مورد جزء وحي سه گانه نيست ؟  25ص  الف ) وحي مستقيم                                                       ب ) صوت آفريني                                                     ج ) القاي به وسيله فرشته اي                                                       د ) وحي به صورت وحي                                      4- در تاريخ تعداد كاتبان وحي به بيش از چند نفر مي رسد ؟ 28 ص   الف ) بيش از چهل نفر                                                                        ب ) بيش از هفتاد نفر                                                  ج ) بيش از شصت نفر                                                                        د ) بيش از پنجاه نفر                                                  5- در چه زماني تكثير رسمي قرآن شده و به كشور هاي اسلامي فرستاده شده است ؟ ص28   الف ) زمان حضرت علي                                                         ب) عمر                                                              ج ) عثمان                                                                                               د )                                                                     6.   تمامي اهداف پيامبران الهي در كدام يك از مفهوم هاي زير مي توان يافت ؟ ص30 الف ) هدايت انسان به سوي خداوند                                         ب ) هدايت انسان به سوي كتاب خود                          ج ) توصيه به عدالت و نيكو كاري                                      د ) هدايت انسان به سوي گفتار خود                            7- اهداف نزول قرآن چند مورد است ؟  29ص  الف )11   ■              ب )12 □                  ج ) 13   □                           د ) 4            8– ارزش های جاودان قرآن چند مورد است ؟ ص30 الف )  11                ب ) 12   □               ج )   13 □                         د )    14       9- آيه زير به كدام مورد از ارزشهای جاودان قران بر مي گردد ؟ ص30 "و تعاونوا علی البر و التقو ی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان " الف )توصيه به عدالت ورزي و نيكو كاري                      ب ) دعوت به كارهاي نيك و پرهيز از كارهاي ناپسند                      ج ) دعوت به تفكر و تدبر                                                         د ) سفارش در نيكي به پدرومادر                              11- آيه زير به كدام مورد ارزش هاي جاودان قران مي پردازد ؟ ص30 "ان الله يامر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذی القربی عن الفحشاء والمنكر" الف ) دعوت به تفكر و تدبر                                                ب) توصيه به عدالت ورزي و نيكو كاري              ج) دعوت به كارهاي نيك و پرهيز از كارهاي ناپسند  د ) دعوت به توكل و اعتماد به خدا                          12- " يا ايها الذين امنوا استجيبوا الله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم  " ص30 آيه بالا به كدام مورد از ارزشهاي جاودان قران مي پردازد ؟ الف ) دعوت به عدالت ورزي و نيكو كاري              ب) دعوت به كارهاي نيك و پرهيز از كارهاي ناپسند   ج) دعوت به خدا و پيامبرش                                 د) دعوت به حيات برين و پايدار                            13-- آيه زير به كدام مورد ارزش هاي جاودان قران مي پردازد؟    ص31 "انّ الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكه الا تخافوا و لا تحزنواوابشروا بالجنه التي كنتم توعدون .") الف ) دعوت به اميد و نشاط و دوري از نوميدی           ب ) دعوت به استقامت و پايداري در زندگی                ج) دعوت به توكل و اعتماد به خدا                            د) دعوت به تلاش و بهره گيري از توانايي هاي ذاتي     14- آيه زير به كدام مورد ارزش هاي جاودان قران مي پردازد؟   ص31 (( قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله  )) الف ) دعوت به تلاش و بهره گيري از توانايي هاي ذاتي   ب) دعوت به اميد و نشاط و دوري از نوميدي                 ج) دعوت به كارهاي نيك                                         د) دعوت به توكل و اعتماد به رحمت بزرگ خدا            15- آيه زير به كدام مورد ارزش هاي جاودان قران مي پردازد؟ ص31  " و لا تقفُ ما ليس لك به علمٌ ان السمع و البصر و الفؤاد كل اولئك كان عنه مسئولا ً" الف ) دعوت به علم و عبادت خداوند                             ب) پرهيز از سخن غير عالمانه                                   ج ) دعوت به اعتدال در رفتارهاي اقتصادي                    د) دعوت به عدالت ورزي و نيكو كاري                          16- واژه يتفسير در لغت عرب به كدامين معانی زير نمی باشد ؟        ص38    الف ) پرده برداشتن           □                                       ب) پيــدا و روشــن كردن             ج )    پديد آوردن          □                                         د) معني و مفاهيم رساندن      17- قديمي ترين تفسير مدون قرآن چه تفسيري و از اصحاب كدامين امامان مي باشد ؟  ص38 الف ) تفسير سعيد بن جبير – امام صادق                                                ب ) مجاهد بن جبر – امام سجاد                                                            ج)  سعيد بن جبيرامام سجاد                                                             د )  مجاهد بن جبرامام صادق                                                          18- مفسران ازآغاز تا كنون با دو شيوه تفسير به  قران پرداخته اند كدامين موارد زير مي باشد ؟ ص39 الف ) ترتيبي – تشريحي                                                                                                                                                           ب ) ترتيبي - موضوعي                                                                       ج) ترتيبي نزولي                                                                               د ) ترتيبي – تكويني                                                                               19- تفسير مجمع البيان از كدام يك از شخصيت هاي زير مي باشد ؟ ص39 الف ) رازي                                            ب) شيخ طوسي                                ج ) شيخ طبرسي ■                                   د) شيخ زمخشري                   20- تفسير تبيان  از كدام يك از شخصيت هاي زير مي باشد ؟            ص39 الف ) شيخ طبرسي  □                                    ب) رازي                                   ج) شيخ طوسي      ■                                     د) سيد هاشم بحراني              21- دو كونه از روش هاي تفسير مي باشد ؟  ص39 الف ) ترتيبي – موضوعي                                          ب) نقلياجتهادي  ج) نقلي – موضوعي                                                  د ) هيچ كدام          22- تفسير البرهان از كدام يك از شخصيت هاي زير مي باشد ؟      ص40 الف ) شيخ طبرسي                       ب) سيد هاشم بحراني                               ج) ابن جمعه مويزي  □                   د) علامه طباطبايي                              23- تفسير نور الثقلين از كدام يك از شخصيت هاي زير مي باشد ؟   ص40 الف ) سيد هاشم بحراني □                            ب ) ابن جمعه مويزي                       ج)    شيخ طبرسي       □                                د) شيخ طوسي                      24- متون قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 16125

|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آذر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : يعقوب پورنجف

1. وحی ومشتقات آن در قرآن به چند معنی گردیده است؟  جواب درهمین ص23

واژه وحی ومشتقات آن در قرآن به معانی مختلفی به کار رفته  است  به  گونه ای کلی می توان از معانی به اشاره پنهانی ،هدایت  غریزی الهام ووحی رسالی یاد کرد.

2. در کتاب سه گونه وحی رسالی مطرح شده است ، آن سه گونه وحی را نام ببرید  ؟ جواب  درهمین  ص25

 1.  وحی مستقیم : خداوند بدون واسطه ، حقیقتی بر قلب پیامبر پاک می تاباند.

 2. صوت آفرینی : خداوند صدائی را به گوش پیامبر  به گونه ای می رساند که کسی جز او نشنود.

3.القای وحی یه وسیله فرشته ای  مخصوص :بوسیله روح الامین ...

 3 ـ اهداف قرآن در بُعد گرايش  فقط نام ببرید ؟ گزیده ی از صفحات گوناگون؟  جواب 4 مورد است جواب  درهمین ص

الف ـ پند دادن

:«يَا اَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مُوعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ»[1] (; اى مردم، شما رااز سوى خداوندگارتان پندى آمد.

ب ـ انذار و تبشير

«اَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْكِتَابَ ... لِيُنْذِرَ بَأْساً شَديداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنينَ»[2]; خداوند بربنده خويش كتاب را فرو فرستاد... تا از عذاب سخت پروردگار بيم دهد و مؤمنان را بشارت گويد.

  جـ درمان بيمارى هاى روحى

 «يَا اَيُّهَا النَّاسَ قَدْ جَاءَتْكُمْ... شِفَاءٌ لِمَا فِى الصُّدُورِ»[3]; اى مردم، از سوى خدا برايتان... بهبودبخش بيمارى هاى روحى آمد. تعبير «شِفَاءٌ لِمَا فِى الصُّدُورِ» عام است و هرگونه بيمارى درونى، خواه كفر و نفاق و گمراهى باشد و خواه ديگر امراض باطنى را، كه مانع از رشد معنوى انسان است، دربر مى گيرد.

  د ـ هدايت پذيرى و پندپذيرى

 «اَمْ يَقُولُونَ افْتَرِاهُ... بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ... لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ»[4] يا آنكه مى گويند: قرآن را به دروغ به خدا نسبت مى دهد...، بلكه قرآن حق است وازسوى خداوندگار تو است... تا شايد هدايت پذيرند. درآيه ديگرى مى فرمايد: «كِتَابٌ اَنْزَلْنَاهُ اِلَيْكَ... لِيَتَذَكَّرَ اُولُوالاَْلْبَابِ»; كتابى به سوى تو فرو فرستاديم... براى آنكه خردمندان از آن پند گيرند.

 هـ ـ تقوی

 «قُرآنَاً عَربِيَّاً غَيْرَ ذي عِوَج لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»[5]; قرآن عربى را، كه در آن هيچ كژى نيست، فروفرستاديم تا شايد تقوا پيشه كنند. «تقوا» يكى از عناصر مهم در بينش قرآنى و در اصل، به معناى «خودپايى» است

 

4ـ اهداف قرآن در" بُعـد عـمل  "فقط نام ببرید ؟  گزیده ی از صفحات گوناگون جواب 9 مورد است  جواب  درهمین ص

الف  ـ شكرگزارى

 انسانى كه به اين مرحله رسيده است خود را با انبوهى از نعمت هاى خدا روبرو مى بيند و آماده مى شود تا در برابر اين همه نعمت شكرگزارى كند.

 ب  ـ داورى بحق در مسائل مورد اختلاف

 يكى ديگر از اهداف قرآن حل مسائل مورد اختلاف در مرحله عمل است. فطرت پاك انسان وى را به رعايت عدالت و اعطاى حقوق ديگران فرامى خواند و در مقابل تجاوزطلبى، او را از اين كار باز مى دارد.

و در آيه 64 از سوره نحل مى فرمايد «و ما انزلنا عليك الكتاب الاّ لتبيّن لهم الذى اختلفوا فيه» [6]ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى آنكه موارد مورد اختلاف ميان مردم را برايشان توضيح دهى و بيان كنى.

 ج  ـ تثبيت مؤمنان

 «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَّبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذينَ آمَنُوا»[7]; اى رسول، بگو اين آيات را روح القدس از جانب پروردگارت به حقيقت و راستى آورد تا اهل ايمان را در راه خدا ثابت قدم گرداند.

   د ـ برپايى جامعه عادلانه

 «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَاَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَالْميزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»[8]; همانا پيامبران خود را با دلايل و معجزات فرستاديم و برايشان كتاب و ميزان عدل نازل كرديم تا مردم عدالت را به پا دارند.

   هـ ـ حاكميت قوانين خدا

 «اِنّا اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ بِما اَريكَ اللّهُ» [9]; اى پيامبر، ما قرآن را بحق به سوى تو فرو فرستاديم تا بدانچه خدا با وحى بر تو پديدار ساخته است، حكم نمايى.

 عدالت مورد نظر قرآن و اجراى آن (قسط) تنها در سايه قوانين الهى امكان پذير است.

  و ـ حاكميت دين خدا بر ساير اديان

 «هُوَ الَّذي اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»[10]; اورسول خود (محمد6) را با قرآن و دين حق فرستاد تا آن را بر همه اديان غالب گرداند.

  ز ـ خروج از ظلمت ها به سوى نور

 «كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلى النُّورِ» [11]( اين قرآن كتابى است كه ما به سوى تو فرستاديم تا مردم را به امر خدا، از ظلمات (جهل و كفر) بيرون آورى و به عالم نور برسانى.

  ح ـ هدايت به راه هاى امن و صراط مستقيم

 «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مبينٌ يَهدي بِهِ اللّه مَن اتَّبَعَ رُضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ... وَيَهْديِهمْ اِلى صِراط مُسْتَقيم»[12]; براى هدايت شما نورى عظيم و كتابى با حقانيت آشكار آمد. خدا با آن كتاب هركه را در پى رضا و خشنودى اواست به راه هاى سلامت وصراط مستقيم رهنمايى مى كند.

  ط  ـ ورود به رحمت ويژه الهى و هدايت به ذات او

"يا اَيُهَا النّاسَ قَدْ جاءَكُمْ بُرهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ اَنْزَلْنا اِلَيْكُمْ نُورَاً مُبيناً فَاَمَّا الَّذينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ اعْتَصِمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ في رَحْمَة مِنْهُ وَ فَضْل وَ يَهْدِيهِمْ اِلَيْهُ صِراطَاً مُسْتَقيماً" [13] اى مردم، براى هدايت شما از جانب خدا برهانى محكم آمد و نورى تابان به سوى شما فرستاديم. پس آنان كه به خدا گرويدند و به او متوسّل شدند به زودى، آنها را به جايگاه رحمت و فضل خود در خواهد آورد و به راه راست رهنمايى مى نمايد.

 5. نام دو کهن ترین تفسیر قرآن که از آن نشانی در دست داریم بنویسید؟ جواب درهمین ص38

 1.تفسیر سعید بن جُبیَر (م 94 یا 95 ق ) 2.  مجاهد بن جُبر (م  104  ق )  

6." ولا تجعل یدک مغلولة الی عنقک ولا تبسطها کل البسط فتقعد ملوماً محسوراً" [14]

اشاره بکدامین ارزشها ی جاودان قرآن است؟ جواب  در ص 33

7" وتعاونوا علی البِرِّ والتقوی ولاتعاونوا علی الاثم والعدوان "[15]  

اشاره بکدامین ارزشها ی جاودان قرآن است؟ جواب  در ص30

8. " وکأیّن  من نبيّ ٍ  قاتلَ معهُ رِبیّونَ کثیرٌ فما وهنوا لِما أصابهم في سبیل ِ الله ...."[16] .

اشاره بکدامین ارزشها ی جاودان قرآن است؟ جواب  در ص 31.

9." یا أیها  أیّها الذینَ آمنوااتقوا اللهَ َولتنظرنفسٌ ما قدّمت لغدٍ ........... ؟

 اشاره بکدامین ارزشها ی جاودان قرآن است؟ جواب  در ص32. [17]

10. یکی از فیلسوفان بزرگ مغرب زمین در قرن هفده وهجده میلادی درباب شخصیت پیامیر اکرم "ص" وعظمت قرآن اظها داشته است : محمد "ص" قانون گذاری خردمندوبزرگ بود .خدا اورا فرستاد تامسیحیانی را که گمراه شده بودند ،متنبه گرداند وبُتها را خُرد کند؛ ایرانیان مِهر پَرست  را مطیع سازد وآیین خداشناسی را ازدیوارهای چین تا سواحل اسپانیا بگستراند .

نام آن از فیلسوف بزرگ مغرب زمین در قرن هفده وهجده میلادی درباب شخصیت پیامیر اکرم "ص" وعظمت قرآن اظها داشته است ببرید ؟ جواب  در ص37

11.يكي از فيلسوفان مشرق زمين در جهان معاصر  در مورد "حقيقت دين" چنین بیان کرده است؟: دين، ذاتي ذهن انساني و مكمل طبيعت بشري است. شايد همه چيز تحليل رود، ولي اعتقاد به خدا كه اصل نهايي همه اديان جهان است برجاي خواهد ماند. نا آن فيلسوف را ذکر نمایید؟

ج: بنام " رادها کریشنان " ص93

11.. انجمن انجيلي بريتانيا از سال 1804 ميلادي تاكنون توانسته است نام خدا را به  چند زبان و لهجه در جهان منتشر سخته كه معاني آنها به تدريج مفهوم «خودآيي»، «خودزايي» يا «همه دان» ، «هستي ده» ، «مطلق» ، «مجرد» و «نيرو» به خود گرفته است .

ج: نام خدا را به حدوداً به هفتصد زبان و لهجه در جهان منتشر سازد كه معاني آنها به تدريج مفهوم «خودآيي»، «خودزايي» يا «همه دان» ، «هستي ده» ، «مطلق» ، «مجرد» و «نيرو» به خود گرفته است .ج 93

.12  قرآن به منظور برچيدن پرده‌ها و زدوده شدن غبارها ،و افزون بر توجه دادن انسان به پيرامونش، او را از فراموش كردن «خود» به عنوان انسان بر حذر داشته بکدامین مورد توجه بیشتری نموده است ؟

 به فطرت خداجويي را زمينه ساز «خودفراموشي» شمرده؛ چنان كه پيدايش زمينه انحرافات فكري ورفتاري و نيز فراموشي خلقت و آيات و نعمت‌هاي پيرامون دانسته است.ج 97

13.تكرار «في» در عبارت «في انفسهم» و « وفي انفسكم» مي‌تواند بيانگر اهميت جه مطلبی باشد؟

مي‌تواند بيانگر اهميت ويژه و لزوم نگاه مستقل و متمركز انسان به درون خويش- به عنوان شگفت‌انگيزترين تماشاگاه جهان- باشد.ج 99.

14. امير مؤمنان(ع) فرمود: آفه العقلِ الهوي : هواپرستي تباهي خرد است.

"إذا غُلّبَتْ أهوائُكم اوردتْكُم مواردُ الهلكَه"[18] : آنگاه كه خواهش‌هاي نفساني بر شما چيره شود، شما را به سوي هلاكت مي‌كشاند.  در این دو سخن چگونه بیان شده  وایراد شده است؟

در این دو سخن ، مقتضيات فطرت جزء آفرينش آدميان شمرده شده است.ج 105

15. برای خِرد مندان در انتزاع هرصفتی نسبت به خداوند منعی نخواهد بود ؛ البته صفاتی که دارای دوویژگی باشد. آن دوویژگی را نام ببرید؟

البته صفاتی که دارای دوویژگی باشد عباتند از: واجدیت کمال- فاقد هرگونه نقص باشد.ج ص 117

16.اسم " العزیز

:: موضوعات مرتبط: متون قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 2735

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آذر 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد